Bajuszkapcsoló karbantartás

 

Nagyon sokunknak volt, van, esetleg lesz olyan gondja, hogy az irányjelző gondol egyet és "kerregni" kezd.

Ez annak köszönhető, hogy a kapcsoló érintkezői elkezdenek kopni, és ez a finom por, vagy reszelék a kapcsoló kenőanyagához keveredve, egy ellenállást képez, és ettől az irányjelző-automata megbolondul, és elkezd "kerregni". A probléma nem nagy, csak roppant kellemetlen, viszont a javítása egy csepp ügyeskedéssel könnyen megoldható. Túl sok szerszám nem szükséges, csak egy pár torx kulcs(10-es, 20-as), és egy kis csavarhúzó. Kenőanyagra is szükségünk lesz, amit szilikonzsír képvisel, de ha éppen nincs kéznél, akkor valami finomabb gépzsír is tökéletesen megteszi. Az a lényeg, hogy ne grafitos legyen, mert akkor feleslegesen dolgoztunk.

Első lépésben levesszük a kormányburkolatot. Elegendő csak a felső részt leszerelni, mert az alsót egy kicsit meghúzva(ha nem esne le magától) könnyen hozzá lehet férni a kapcsoló csavarjaihoz.

Ha a kapcsoló csavarjait is eltávolítottuk, akkor már csak a 2 csatlakozót kell eltávolítanunk, a kapcsolónk ellenkező oldalán.

Ha már semmi nem tartja a kapcsolónkat, akkor oldalirányba húzva ki lehet venni a helyéről. Persze szükség lehet egy kis erőszakra, mert a műszerfal széle pont útban van. Szerencsére ez a pár milliméter nem akadályozza túlzottan a kapcsolót. Ha kicsit megnyomjuk, a műszerfal engedni fog!

Már kint is van  kapcsolónk! A neheze most jön, mert szét is kell operálnunk, de úgy, hogy később még tudjon működni...

Vékony kis csavarhúzóval lepattintjuk a hátulját. Ez ugyan a világítást kapcsoló oldal, de ha már kint van, érdemes ezt is rendbe tenni. Akinek van elfekvőben sercegő, füstölgő, vagy egyszerűen világításbajos kapcsolója, annak meg külön ajánlom. Gyakorlásnak sem rossz, hiszen ezen az oldalon nincsenek "repkedő" alkatrészek.

A karikázott részeket megtakarítva, és újrakenve sokat növelhetünk a kapcsolónk élettartamán. A kapcsolóban található zsírt kitakarítjuk, az érintkezőket ha szükséges megcsiszoljuk, és újrakenjük. Azok a kis dudorok se maradjanak ki a szórásból, mert azok maguk az érintkezők! Ezeket könnyű elszórni mert található alattuk egy-egy rugó, amit mindössze csak egy kevéske zsír tart a helyükön, így egy kis rázkódás esetén is könnyen elhagyhatják a tartózkodási helyüket!

Itt sokkal többet nem tehetünk, ezért óvatosan össze is rakhatjuk a kapcsolónkat, de arra azért vigyázzunk, hogy(a mellékelt ábra szerint) a DUDOROS FELE LEGYEN ALUL, ÉS ARRA TEGYÜK RÁ A KAPCSOLÓ ALJÁT!. Ellenkező esetben könnyen előfordulhat, hogy mászhatunk az asztal alá...

Akkor most jön az izgalmasabb rész, az irányjelző oldala. Ennek a szétszerelése egy kicsit bonyolultabb, de nem reménytelen! Miután az egyik oldalon kipattintottuk mindkét kis fület, fordítsuk meg, és lehetőleg az asztalra helyezve pattintsuk ki az ellenkező oldalon lévőket. Ami itt repülni tud, az mindössze 2db rugó, de ha nem muszály, ne küldjük őket messzire! Ez úgy kerülhető el, ha úgy vesszük le a kapcsoló tetejét, hogy a kart folyamatosan a leszedendő burkolatnak nyomjuk. Amint egy kicsit eltávolodott a burkolat, egy gumi segítségével rögzítjük a mozgó alkatrészeket.

Viszont mivel nekünk a kapcsoló kitakarítása a lényeg, de ebben a felállásban még kicsit szűkös a hely, ezért a kart óvatosan kiemeljük a burkolatból, és azonnal elénk tárul a kapcsoló nem túl szép belseje.

A kép felső részén található csúnyaság, az irányjelzőnk érintkezője. Ezen a kicsit homályos képen is látszik, hogy az egyébként sárga zsír, már kissé elszíneződött a hozzákeveredett réz adaléktól. Na ez az, ami miatt meghülyült az irányjelzőnk!

 Ezt most szépen fogjuk, és amit csak érünk, kitakarítunk! Én egy papírzsepit vetettem be a célra, amit a csavarhúzóm végével kormányozva, szépen kitöröltem mindent a kapcsolóból. Lehet bármit használni, ami csak kéznél van, de én semmilyen csodasprayt nem használnék, mert csak belemossuk vele a trutymákot máshova is. Az eljárás ugyanaz, mint villanykapcsolónál, kitisztít, megcsiszol, majd óvatosan leken.

A kép alján a dudánk érintkezője látható, ami szintén be szokott égni időnként, ezért egy kis csiszolás nem fog neki megártani.

A kapcsoló közepén látható fehér színű rész felelős a tompított, és refi váltogatásáért, de mivel nekem ezzel a résszel semmi bajom, és még kellene egy ideig a kapcsolóm, ezért nem szedtem szét. Majd ha kapok egy bontásra ítélt kapcsolót, akkor erről is lesz bővebb info...

Sajna ezzel az automata géppel nem lehet normális közelképet gyártani, de gondolom azért látszik, hogy kicsit megváltozott a zsír színe. Érdemes nagyon óvatosan lekenni a mozgó dolgokat, hogy ezzel se legyen mostanában gond.

Ha összeraktuk a kacsolónkat, akkor csak egyszerűen vágjuk le azt a feleslegessé vált gumit, és mehet is vissza a járgányba. Persze előtte egy kis teszt nem árt, hogy könnyen mozog-e